samedi 11 avril 2020

Toribio al pati / Toribio dans la cour

al meu amic Paco

Quiet, al mig des pati, rodejat de verdor,
amb els ulls invisibles de tanta negror.

Toribio no és un moix qualsevol, mendigant
es seu platet de llet o una llesca de pa.

És un filòsof, es més profund que conec,
per ser callat i no deixar mai d'escriure 

amb sa seva cua de tinta xinesa. Feia anys 
que no el llegia i es seu amo -o deixeble- 

Paco no me'n parlava gaire. Fins a aquest matí,
molt d'hora, quan me n'ha enviat une foto i he

llegit pel cement gris unes lliçons petites
mes segures sobre com viure es ditxós confinament.

***

Tranquille, au milieu de la cour, entouré de verdeur,
les yeux invisibles à force d'être si noir.

Toribio n'est pas un chat quelconque, mendiant
sa petite assiette de lait ou une tranche de pain.

C'est un philosophe, le plus profond que je connaisse;
car il se tait et n'arrête jamais d'écrire

avec sa queue d'encre de Chine. Cela faisait des années
que je ne le lisais pas et son maître -ou disciple-

Paco ne m'en parlait guère. Jusqu'à ce matin,
très tôt, où il m'en a envoyé une photo et j'ai

lu sur le ciment gris des leçons petites mais 
sûres sur la façon de vivre ce foutu confinement.